Digitaalinen markkinointi

Verkkosivut yritykselle

8 palavaa asiaa, jotka sinun täytyy tietää, ennen kuin uusit tai tilaat uudet verkkosivut! Lue viimeisin julkaisu liittyen verkkosivujen tärkeyteen myynnissä ja markkinoinnissa ja ymmärä miksi verkkosivut ovat paljon enemmän kuin "verkkosivut"..

Verkkosivut yritykselle - Intro

Lähes jokaisellä yrityksellä Suomessa, joka operoi aktiivisesti on verkkosivut. Lisäksi lähes kaikilla menestyneillä yrityksillä verkkosivut ovat heidän kultamuna!

Verkkosivujen kuuluisi toimia myynnin- ja markkinoinnin koneistona, joka on rakennettu suorittamaan 24/7, kerämään relevanttia dataa, jolla myynti- ja markkinointi voi kehittää omaa toimintaansa ja tietenkin verkkosivun tehtävänä on konvertoida.

Tässä julkaisussa kerromme, mitä sinun täytyy huomioda, jotta voit tehdä verkkosivustasi myyntiedustajan moninkertaistettuna.

1. Tavoitteet kuntoon

Olen ollut mukana lukuisissa verkkosivuprojekteissa välillisesti aikaisempien työtehtävieni myötä, joissa kolmas osapuoli on toteuttanut verkkosivut.

Lähtöasetelma on ollut; tehdään selkeät, hyvännäköiset verkkosivut yritykselle ja hakukoneoptimointi. Siinä se.

Tämä ei kuitenkaan vie yrityksen toimintaa verkossa eteenpäin, varsinkaan kilpailuilla aloilla. Verkkosivu projekteissa verkkosivun tavoitteita on ehdottoman tärkeä käydä yhdessä palveluntarjoajan kanssa läpi, suunnittella niitä ja luoda strategia miten niihin päästään, ja tämän pohjalta luoda varsinainen toteutus.

Huomioi web strategia, tavoitteita suunnitellessa.

Web strategia on tärkeä perustava vaihe onnistuneille verkkosivustoprojekteille. Se varmistaa, että sivustosi ulkoasu, sisältö ja tekniikka on rakennettu siten, että ne mahdollistavat paremmat liiketoiminnan tulokset ottamalla huomioon useita keskeisiä tekijöitä yrityksesi kannalta.

Tavoitteet kannattaa miettiä huolella jo ennen verkkosivuprojektin aloittamista. Tavoitteissa voi seurata esimerkiksi SMART-mallia, eli tavoite on tarkka, mitattavissa, saavutettavissa, merkityksellinen ja aikaan sidottu. Varmista myös, että käyt tavoitteet läpi yhdessä palvelun tarjoajan kanssa, sillä verkkosivu täytyy rakentaa tavoitteiden pohjalta ja tavoitteet ohjaavat itse projektia kokonaisvaltaisesti.

Tavoitteissa kannattaa miettiä realistisesti mihin on mahdollista päästä nopean julkaisun jälkeen (0-6kk) ja mihin tavoitteseen hieman myöhemmin (6-24kk). Pitkän horistonin (5-10 vuotta) tavoitteiden pohjat saattavat tässä vaiheessa olla vasta luomis vaiheessa, mutta silti hyvä kirjata ylös.

Jos saisit 10 liidiä kuukaudessa, joista tulisi 3 kauppaa per kuukausi, paljon tämä tekisi sinulle vuodessa?

2. Verkkosivut markkinoinnissa ja myynnissä

Verkkosivut ovat erittäin tärkeässä roolissa markkinoinnin- ja myynnin kannalta ja mainitsemattakaan kokonaisvaltaisesti yrityksen brändin sekä ensimmäisen kohdepisteen kannalta asiakkaalle. Varsinkin, kun yrityksen myyntiä halutaan kasvattaa, on tärkeätä, että relevanttia liikennettä osataan ajaa verkkosivustolle ja verkkosivulla näitä osataan konvertoida hyvällä prosentilla. Tässä muutamia otollisia pointteja verkkosivun kannalta, jotta saat boostattua markkinointia- ja myyntiä sekä täytettyä myyntiputkea.

  • CRM integrointi; integroi CRM järjestelmäsi verkkosivuun. CRM:n integroimalla voit käyttää esimerkiksi CRM:n omia lomakepohjia verkkosivuillasi kuten: lataa opas lomake, tilaa uutiskirje, tai varaa palaveri kalenterista upotus. Lisäksi tällöin saat kaiken datan ja liidit yhden katon alle eli CRM:n sisälle. Lisäksi markkinoinnin- ja myynnin ei tarvitse painaa yhtäkään nappia, kun potentiaalinen prospekti haluaa varata palaverin verkkosivujen kautta - kaikki on automatisoitu. Mitä enemmän pystyt automatisoida vastaavanlaisia prosesseja, sen parempi. Myynnin kuuluisikin käyttää vähintään 2/3 osan ajastaan asiakkaiden kanssa!
  • LeadFeeder; kun ajat useammalta kanavalta liikennettä verkkosivuillesi, on hyvä käyttää esimerkiksi LeadFeederiä. LeadFeeder paljastaa mitkä yritykset ovat anonyymin liikenteen takana, eli näet yritykset, jotka ovat käyneet vierailemassa verkkosivuillasi.
  • Pikselit; varmista, että verkkosivusi on pikselöity oikeiden alustojen kanssa. Pikselit antavat sinulle tärkeää dataa vierailijoistasi, kun ajat liikennettä eri sosiaalisen median alustoista. Pikseleiden avulla voit mitata ja analysoida mainontasi tehokkuutta ymmärtämällä toimintoja, joita ihmiset tekevät sivustollasi. Tässä muutamia esimerkkejä pikseleistä: Facebook Pixel, LinkedIn Insight Tag, Google Analytics Tracking Code, Google AdWords conversion tracking tag, Twitter Pixel.
  • Toimintakehotteet; pidä yksi toimintakehotus (CTA). Älä sekoita yleisöäsi pyytämällä heitä liittymään sähköpostilistalle, tekemään ostoksen, katsomaan tuotteitasi tai jättämään arvosteluja tuotteistasi. Mitä enemmän pyydät heitä tekemään, sitä vähemmän todennäköisesti he tekevät mitään. Selvitä tämä yksi asia, jonka haluat yleisösi tekevän ja rakenna koko sisältö kyseisen yksittäisen fokuksen ympärille.
  • Sisältöstrategia; Ihmiset ostavat 10x todennäköisemmin, kun he oppivat sinulta - sen sijaan, että heillä on tunne, että heille vain MYYDÄÄN. Joten ottamalla koulutuksellisen menetelmän (educational content) lähestymistavaksi ja arvon tuomisen liidi magneettien muodossa - tulet konvertoimaan varmasti enemmän. Lisäksi kehittämällä sisältöstrategian, joka hyödyntää jokaista sanaa parhaalla mahdollisella tavalla - ja käyttää jokaista sanaa konvertoidakseen prospektit asiakkaiksi - tuo huomattavasti enemmän tulosta verkkosivusi kautta.
  • CMS; CMS (Content Management System), eli sisällönhallintajärjestelmä. Mikäli yrityksesi haluaa ajaa liikennettä verkkosivustolle, on sisältö isossa avainasemassa. Kuitenkin sisällön luominen esimerkiksi blogi artikkelit pitäisi olla prosessi, jonka yritys voi tehdä itsenäisesti. Varmista siis aina palveluntarjoajaltasi, että pystyt tehdä toivomasi asiat itsenäisesti.
  • Sivunrakennustyökalun suunnittelu; sivuston ei pitäisi olla vaikeata päivittää. Hyvä sivunrakennus työkalu antaa esimerkiksi markkinointi tiimillesi mahdollisuuden tehdä muutoksia nopeasti verkkosivuun ja kehittää verkkosivua. Varmista palveluntarjoajalta, että millä sivunrakennustyökalulla verkkosivu toteutetaan ja kuinka helposti tämän käyttäminen tulee taittumaan sinulta.
  • Analytiikka palvelut; varmista, että sivusi on yhdistetty analytiikkapalveluun, esimerkkeinä: Google analytics ja - tai Google data studio. Tässä kohtaa myös verkkosivun tavoitteet tulevat vahvasti esille, sillä analytiikka palveluiden hallintapaneelit (dashboardid) ovat isoja ja ne näyttävät oletus datanäkymiä sinulle. Lähes aina nämä eivät ole yrityksen toiminnalle merkityksellisiä, vaan analytiikkapalveluiden näkymät tulee räätälöidä relevantin datan mukaan, mitä haluat seurata. Lisäksi automatisoi raportit analytiikkapalvleuista, jotka näyttävät juuri sen datan, millä on merkitystä.
  • Liidimagneetit; liidimagneetteja on useita ja tapoja monia - ilmaisia raportteja, e-kirjat, videot, cheat sheets, arvoa tuottavan tiedon jakaminen ja niin edelleen - mutta jokaisen tavoite on kuitenkin sama. Tarjoat asiakkaillesi erittäin tärkeää lisäarvoa (tyypillisesti ratkaisuna tai apuna heidän ongelmaan, jonka kanssa he kamppailevat) pyytämättä heitä ostamaan mitään. Ainoa asia mitä pyydät vastineeksi kaikesta antamastasi arvosta on sähköpostiosoite.

3. Aja liikennettä useammasta kanavasta

Kyse on saada enemmän liikennettä myynnin ja markkinoinnin yhteiseen putkeen. Tällöin et voi luottaa yhteen lähteeseen, joka täyttää tämän putken. Esimerkiksi jos kaikki liikenteesi tulee Googlesta AdWordsien kautta, jätät kaiken muun mahdollisen liikenteen pöydälle makaamaan, mitä voisit saada muun muassa hakukoneoptimoinnilla, Facebook kampanjoilla tai partnerimarkkinoinnilla. Ja jos minkä tahansa syyn vuoksi Google AdWords -tilisi kaatuisi, menisi sulkuun, niin sinulla ei ole yhtään muuta lähdettä ajaa liikennettä - täyttää putkea - eikä yhtään myyntiä. Mutta pitämällä yllä useita lähteitä ja kanavia liikenteen ajamiseen ja putken täyttämiseen, pystyt pitämään jatkuvan ja tasaisen tulvan putkessasi.

Avain menestykseen useilla liikenteen lähteillä on aloittaa kevyesti.

Aloita yhdellä kanavalla. Kehitä kanava siihen pisteeseen, jossa pystyt analysoimaan (datan avulla), että kanava konvertoi sinulle tuottavasti ja saat sieltä enemmän irti, kuin siihen käytät resursseja. Eli seuraa sijoitetun pääoman tuottoa (ROI), niin kuin seuraisit osakesijoittamisessa. Selvitä mikä on hinta per liidi (CPL - Cost Per Lead) ja selvitä mikä on (CPA - Cost Per Acquisition), eli paljon maksat toteutuneesta konversiosta kuten: lomakkeen täyttäminen tai tilauksen tekeminen.

Kun olet saanut yhden kanavan tuottavaksi sijoita uudelleen tekemäsi voitot ja siirrä ne toiselle kanavalle. Toista prosessi eri kanavilla ja vertaa CPL- ja CPA-arvoja selvittääksesi, mitkä liikenteen lähteet ovat kannattavimpia ja jättää viivan alle eniten.

4. Digitaalinen asiakaspolku

Digitaalinen asiakaspolku alkaa jo ennen varsinaista sivulle tuloa. Usein trafiikkia ajetaan sivustolle muun muassa kampanjoiden, hakusanamainonnan tai some näkyvyyden avulla. Tästä syystä digitaalinen asiakaspolku on tärkeä mallintaa, rakentaa ja testata, jotta pystyt ajamaan datan avulla oikeita käyttäjiä sivustolle ja konvertoida näitä kaupaksi tai liidiksi. Digitaalinen asiakaspolku on keskiössä onnistuneiden verkkosivu, verkkokauppa ja markkinointi projekteissa. Lisäksi teknillinen ratkaisu voi olla joskus jopa täysin toissijainen, jos asiakkaita ja asiakaskunnan ostokäyttäytymistä ei osata mallintaa.

Selvitä digitaalisessa asiakaspolussa ainakin nämä:

  • Missä asiakkaasi liikkuvat
  • Minne asiakkaasi liikkuvat
  • Miten saat tuotua asiakkaasi sivuillesi
  • Suunnittele polku (mainoskampanjasta alkaen) minkä haluat, että asiakas kulkee, aina sivuillasi olevan lomakkeen täyttämiseen asti
  • Miten saat konvertoitua asiakkaasi sivuillasi

Tämä auttaa myös sinua selvittämään kustannustehokkaimmat väylät tavoittaa asiakkaasi ja tavat miten heitä kannattaa lähestyä. Tavoitteenahan on selvittää mistä asiakkaasi tulevat ja miksi. Tämän avulla pystyt kohdentamaan oikeata mainontaa oikeisiin kanaviin.

5. Nopeus ja performanssi - miten se vaikuttaa markkinointiin?

Sivustojen latausnopeus on tekijä, joka vaikuttaa enenevissä määrin lähestulkoon kaikkiin digitaalisen markkinoinnin osa-alueisiin vähintäänkin välillisesti. Nopeasti latautuvat ja toimivat verkkosivut tarjoavat hitaampiin vastapareihinsa verrattuna parempaa käyttökokemusta eikä käyttäjien kärsivällisyyttä tarvitse koetella. Googlen tekemän maailmanlaajuisen mittauksen mukaan jopa 50 % käyttäjistä jättää tutustumatta sivustoon, jonka latausnopeus on yli 3 sekuntia.

Lisäksi Verkkosivun nopeus vaikuttaa muun muassa;

  • Sivuston sijoittumiseen luonnollisissa hakutuloksissa
  • Hakusanamainonnan toimivuuteen ja tehokkuuteen
  • Hakusanamainonnan klikkauskohtaisiin kustannuksiin

6. Skaalautuvuus

Verkkosivun skaalautuvuus ja jatkokehitys ovat erittäin tärkeitä tulevaisuuden kannalta ja tästä syystä on tärkeätä, että verkkosivu on rakennettu oikealla tavalla ja kestäväksi, tukemaan tulevaisuuden isompia tarpeita, kuten: integroinnit, rajapinta ratkaisut, käyttäjien hallinnointi ja suuren sisältö määrän käsittely. Varmista tämä, aina ennen projektin aloitusta palveluntarjoajaltasi.

"Miten se vaikuttaisi sinun liiketoimintaan jos saisit verkon kautta 2-5 lisä kauppaa joka kuukausi?"

7. Kustomoidut visuaalisuudet ja grafiikat

Kyllä, designin pitäisi näyttää kauniilta. Mutta älä edes lopeta (tai edes aloita) siitä!

Vahva käyttöliittymä alkaa suunnittelemalla, jota tukevat standardit sekä parhaat käytännöt, ja tästä se muuttuu houkuttelevaksi ja helppokäyttöiseksi käyttäjäkokemukseksi.

Tämän vetovoiman tulisi olla räätälöity asiakaskunnallesi, ei yliammuttu, vahvistaa yrityksesi toimintaa ja yksinkertaisesti “olla järkevä kokonaisuus”. Lisäksi brändisi persoonallisuus ja tarjonta kannattaa korostaa mukautetuilla visuaalisuuksilla ja graafikoilla ainutlaatuisen verkko kokemuksen luomiseksi. Ainutlaatuinen visuaalisuus ja design ei vain luo visuaalisesti houkuttelevaa tarinaa, vaan ohjaa käyttäjän silmiä tarkoituksella. Lisäksi hyvään web-suunnitteluun kuuluu enemmän, kuin pelkästään sivuston ulkoasu. Vahvat visuaalisuudet ovat tietysti tärkeitä, mutta intuitiiviset ja interaktiiviset verkkosivut ohjaavat käyttäjät saumattomasti määränpäähänsä ja toimivat työkaluna, joka auttaa yritystäsi saavuttamaan markkinointi ja myyntitavoitteet

8. Hakukoneoptimointi

Sijoitus korkeammalle hakukoneissa on täysin merkityksetöntä, jos lähetät kävijöitä verkkosivustolle tai laskeutumissivustolle, joka ei muuta heitä liideiksi ja myynneiksi!

Hakukoneoptimoinnilla edistetään kohdesivuston sijoittumista hakukoneiden luonnollisiin hakutuloksiin. Luonnollisia hakutuloksia pidetään yleisesti luotettavina, sillä maksetut mainokset merkitään tätä nykyä melko selvästi hakutuloksiin. Luonnollisten linkkien kautta sivustolle saapuva kävijäliikenne on yleisesti alttiimpaa viettämään sivustolla enemmän aikaa ja tekemään ostoksia esim verkkokaupoissa. Luonnollisissa hakutuloksissa sijainnilla on merkitystä. Karkeasti voidaan ajatella, että 50 % hakutulosten ensimmäisen sivun näkevistä kävijöistä siirtyvät kolmeen ensimmäiseen linkkiin, 49 % jakautuu loppuihin näkyviin linkkeihin ja viimeinen prosentti siirtyy hakutulosten seuraaville sivuille.

Huomio; hakukoneoptimointia täytyy optimoida ja kehittää jatkuvasti, jotta pystyt pitämään saavuttamasi tuloksen hakukoneissa. Jos haluat sijoittua vieläkin paremmin, täytyy siihen sijoittaa lisää! Lisäksi jos hakukoneoptimointia ei optimoida ja kehitetä jatkuvasti, tulee sivu hyvin tödennäköisesti vajoamaan hakukoneiden listauksissa hyvinkin nopeasti, eritoten kilpailuilla hakusanoilla.

Yhteenveto

Mahtavaa, että pääsit tänne asti! Kuten varmaan huomasit, että verkkosivut yritykselle eivät ole vain "verkkosivut" - vaan paljon muuta. Verkkosivut ovat kytköksissä isoon kokonaisuuteen myynnissä, markkinoinnissa, tuloksellisuudessa, yrityksen luotettavuudessa ja brändissä. Verkkosivuja ei myöskään kannata ajatella kertaluontaisena projektina, jossa sivuston julkaisun jälkeen ei tarvitse tehdä mitään - seuraavan viiden vuoden aikana. Jatkuvan kehittämisen ja testauksen myötä löydetään optimaaliset keinot tuloksien saamiseksi (tuloksellisesti).

Markkinoinnissa harvemmin saa pikavoittoja. Markkinointi, brändäys, jatkuvan inboundin luominen ja kasvattaminen on pitkäjänteistä hommaa. Mutta ne, jotka jaksavat tehdä tätä vuodesta toiseen, keräävät yleensä kirsikat kakun päältä.

Viimeisimmät artikkelit

Katso kaikki

Verkkokauppa-alustan valinta 2021

Verkkokauppa-alustoja on nykyään jo useampia, mutta niistä tunnetuimpina edelleenkin ovat WordPressin päälle rakennettava WooCommerce sekä erillisenä palveluna toimiva Shopify. Mitkä näiden erot sitten konkreettisesti ovat ja kumpi olisi juuri sinulle oikea alusta? Näihin seikkoihin pureudumme tässä kirjoituksessa. Ei muuta kuin eteenpäin ->

12/6/2021

7 markkinoinnin sudenkuoppaa

Miksi markkinointisi eivät tuota tulosta? Tuntuuko usein että vedät markkinointiin laittamasi rahat pöntöstä alas? Alla 7 syytä miksi näin saattaa käydä.

12/4/2021

Moderni web-suunnitteluprosessi

Hyvin suunnitellut verkkosivustot tarjoavat paljon muutakin kuin vain estetiikkaa. Ne houkuttelevat kävijöitä ja auttavat ihmisiä ymmärtämään tuotetta, yritystä ja tuotemerkkiä erilaisilla indikaattoreilla, jotka sisältävät visuaalisen kuvan, tekstin ja vuorovaikutuksen. Tämä tarkoittaa, että kaikkien sivustosi elementtien on pyrittävä määrättyyn tavoitteeseen.

20/2/2021