Teknologia

Verkkokauppa-alustan valinta 2023

Verkkokauppa-alustoja on nykyään jo useampia, mutta niistä tunnetuimpina edelleenkin ovat WordPressin päälle rakennettava WooCommerce sekä erillisenä palveluna toimiva Shopify. Mitkä näiden erot sitten konkreettisesti ovat ja kumpi olisi juuri sinulle oikea alusta? Näihin seikkoihin pureudumme tässä kirjoituksessa. Ei muuta kuin eteenpäin ->

Shopify vs WooCommerce

  1. Shopify lyhyesti
  2. WooCommerce lyhyesti
  3. Erot pääpiirteittäin
  4. Kustannukset
  5. Lisäosat ja integraatiot
  6. Maksupalvelut
  7. Markkinointi
  8. Käyttäminen
  9. Turvallisuus
  10. Asiakaspalvelu
  11. Yhteenveto

Intro


Verkkokauppa-alustoja on nykyään jo useampia, mutta niistä tunnetuimpina edelleenkin ovat WordPressin päälle rakennettava WooCommerce sekä erillisenä palveluna toimiva Shopify. Mitkä näiden erot sitten konkreettisesti ovat ja kumpi olisi juuri sinulle oikea alusta? Näihin seikkoihin pureudumme tässä kirjoituksessa. Ei muuta kuin eteenpäin ->


Shopifysta lyhyesti


Shopify toimii SaaS (software as a service) periaatteella. Eli maksat Shopifylle palvelun ylläpidosta. Sinun ei siis tarvitse tässä tapauksessa rakentaa kaikkea pohjaa verkkokaupalle alusta asti, vaan saat Shopifylta valmiin alustan ja hallintapaneelin tuotteiden lisäämiseksi.

Shopify on siis suljetun lähdekoodin työkalu, kun taas WooCommerce on avoimen lähdekoodin projekti, jonka voit asentaa omaan verkkopalveluun. Tämän suljetun lähdekoodin, ylläpidetyn lähestymistavan tärkein etu on yksinkertaisuus. Sinun ei tarvitse asentaa mitään ohjelmistoja luodaksesi verkkokaupan, etkä ole vastuussa verkkokaupan ylläpidosta tai suojaamisesta - Shopify hoitaa kaiken puolestasi.

Kompromissina on kuitenkin se, että menetät osittain joustavuuden ja kohtuuhintaisuuden, jota avoimen lähdekoodin työkalu, kuten WooCommerce tarjoaa.

Vaikka on olemassa mahdollisuuksia muokata sivustoasi sovelluksilla ja teemoilla, sinulla ei ole pelkoa epäonnistumisesta sen suhteen, että pystyisit muokata kaupan koodia suoraan, jolloin se pahimmassa tapauksessa voisi lakata toimimasta.

Shopify Point of Sale palvelu mahdollistaa myös toimintasi laajentamisen kivijalkamyymälään. Tällöin voit yhdistää myymälässä ostetut tuotteet samaan Shopify tiliin, heidän maksupäätteensä avulla.

WooCommerce


WooCommerce ei ole täysin erillinen verkkokauppa-alusta niin kuin Shopify. Sen sijaan se on WordPress-laajennus, joka muuntaa tavallisen WordPress -nettisivun verkkokaupaksi. Jos et ole perehtynyt WordPressiin, niin lyhyesti muutama sana siitä. Se on sisällönhallintajärjestelmä, joka on vielä tälläkin hetkellä suosituin tapa rakentaa verkkosivusto. WordPressillä on rakennettu noin 40% kaikista Internetin verkkosivustoista.

Jotta voisit perustaa WooCommerce-verkkokaupan, sinun on ensin asennettava WordPress-ohjelmisto verkkopalveluun. Sitten voit lisätä WooCommerce-laajennuksen WordPressiin, jotta sivustostasi muokkautuu verkkokauppa.

Kuten WordPress, WooCommerce on ilmainen, avoimen lähdekoodin projekti, mikä tarkoittaa, että kuka tahansa voi ladata, muokata tai kopioida sen koodin. Sen on kehittänyt Automattic - sama tiimi WordPress.comin ja Tumblrin takana.

WooCommercen edut ovat sen joustavuus ja kohtuuhintaisuus. Vaikka WooCommerce itsessään on WordPress-laajennus, löydät myös tuhansia virallisia ja kolmannen osapuolen WooCommerce-laajennuksia, jotka laajentavat WooCommerce-ydinalustaa entisestään. Näiden laajennusten avulla voit parantaa verkkokaupan ostokokemusta, markkinoida kauppaa paremmin, yhdistää muita työkaluja ja hallita palveluasi paremmin.

Kustannukset


WooCommercen kustannukset


WooCommerce-verkkokaupan perustamiseen tarvitaan vain kolme asiaa:

Verkkotunnus. (.fi-domain maksaa tyypillisesti noin 15e/vuosi.)

Sivujen ylläpito. (Tämä muuttuu yleensä tarpeen vaativuuden mukaan. Mikäli liikennettä on runsaasti tai tuotteita paljon, on valittava laajempi kokonaisuus. Hinnat pyörivät 10-50e/kk.)

WooCommerce -alusta. (Tämä ei itsessään maksa mitään, vaan on asennettavissa WordPressin lisäosakaupasta.)

Nämä ovat ydinkustannukset - mutta todennäköisesti haluat myös lisätä joitain kolmannen osapuolen laajennuksia, jotka saattavat olla maksullisia. Esimerkiksi, jos haluat käyttää Elementor WooCommerce Builderia, sinun on ostettava Elementor Pro 49 dollarilla. Muut WooCommerce-laajennukset maksavat tyypillisesti ~ 20-80 dollaria, mutta voivat kohota jopa ~ 200 dollariin.

Saatat myös haluta premium WooCommerce-teeman, joka yleensä maksaa ~ 60 dollaria.


Shopifyn kustannukset


Shopify-verkkokaupan luomiseen vaaditaan vain yksi asia:

Shopify-palvelu. Toisin kuin WooCommerce, Shopify ei ole ilmainen. Sinun on maksettava toistuva kuukausimaksu niin kauan kuin kauppasi on aktiivinen. Halvimmillaan tässä pääsee 29$/kk hinnoilla. Tarjolla on siis 3 eri palvelupakettia:

Shopify hinnoittelu



Saatat kuitenkin haluta oman domainin, Shopifyn oman ilmaisen domainin sijasta. Verkkotunnus. saman kuin yllä, eli .fi-domain maksaa 15e/vuosi.☯

Lisäosat ja integraatiot


WooCommerce kutsuu näitä laajennuksiksi.

Shopify kutsuu näitä sovelluksiksi.

WordPressille ja WooCommercelle löydät yli 58 000 ilmaista laajennusta WordPress.org -sivustolta ja tuhansia muita premium-laajennuksia muilta kauppapaikoilta, kuten CodeCanyonista. Kaikki nämä laajennukset eivät ole keskittyneet suoraan verkkokauppaan, mutta pointtina onkin, että sinulla on paljon joustavuutta ja mahdollisuuksia.

Shopifystä löydät yli 5700 sovellusta, mikä antaa sinulle myös paljon joustavuutta, vaikka se onkin selvästi alle WordPressin ja WooCommercen tarjoaman.


Maksupalvelut


WooCommerce tarjoaa sinulle paljon tapoja työskennellä maksujen kanssa. Ensinnäkin se tarjoaa oman virallisen WooCommerce Payments -palvelun, joka toimii Stripellä. Stripe on siis maksupalveluntarjoaja. 

Tämän lisäksi WooCommerce antaa sinun integroitua satojen muiden palveluntarjoajien kanssa laajennusten avulla. Löydät viralliset integrointilaajennukset suurille tarjoajille, kuten Stripe, PayPal ja Authorize.net. Löydät myös paljon kolmannen osapuolen laajennuksia pienemmille maksupalveluntarjoajille.

Shopify käsittelee maksuja hieman eri tavalla. Shopify tarjoaa oman Shopify Payments -palvelun, joka on oletusarvoisesti käytössä, ja Shopify "rohkaisee" voimakkaasti käyttämään tätä oletusasetusta. Voit käyttää eri maksupalveluntarjoajaa, mutta Shopify veloittaa sinulta lisämaksun palveluntarjoajan tavallisen käsittelymaksun lisäksi. Tämä maksu on halvimmassa ylläpitopaketissa 2% ja laskee 0,50%: iin korkeimman tason suunnitelmassa.

Jos olet valmis maksamaan kyseisen maksun, Shopify tukee satoja muita maksupalveluntarjoajia. Kokonainen luettelo täällä: https://www.shopify.com/payment-gateways/finland

Ensisijaisesti suosittelemme käyttöön otettavaksi PayTrailin, Checkout Finlandin tai Klarnan.

Checkout Finlandia käytettäessä on mahdollista laajentaa maksutapoja entisestään heidän palvelunsa sisällä. Saatavilla on mm. suora pankki maksu, mobiilimaksaminen jne.


Markkinointi


Jotta yritys menestyisi, sen on kasvettava. Markkinointityökalut voivat auttaa yritystäsi tekemään juuri tämän yhdistämällä brändisi uusiin asiakkaisiin. Mutta minkä alustan avulla voit viedä markkinoinnin pidemmälle yrityksessäsi?

Sähköpostimarkkinointi

Shopifyn avulla voit suorittaa useita sähköpostikampanjoita käyttämällä sovelluksia, kuten MailChimp, Seguno ja Constant Contact. Shopify tarjoaa myös valmiit sähköpostipohjat erilaisiin viesteihin koskien tilauksia tai niiden kesken jäämisiä. WooCommerce luottaa vastaavasti laajennuksiin sähköpostikampanjaominaisuuksiensa ansiosta, tarjoten integraation MailChimpin kanssa, mikä auttaa sinua lähettämään henkilökohtaisia sähköpostikampanjoita helposti.

Sosiaalisen median integraatiot

Shopify tukee monikanavamyyntiä, jonka avulla voit integroida kauppasi Google Adsiin ja Google Shoppingiin, Facebookin, Amazonin, eBayn ja Pinterestin kanssa sekä mainostaa niissä. Tämä avaa yrityksesi kokonaan uudelle online-yleisölle, sinulle tämä on ilmaista.

WooCommercen avulla voit integroida kauppasi Amazonin, eBayn ja Instagramin kanssa 79 dollarin hinnalla, mutta Facebookin voit ottaa käyttöösi maksutta.


Käyttäminen


WooCommerce on paljon teknisempi alusta, jonka käyttö edellyttää tietyn tason tietoa tai halua viettää aikaa sen oppimiseen. Sitä vastoin Shopify on jokapäiväisen ihmisen käytettävissä, eikä sinun tarvitse tietää koodauksesta mitään, jotta saat siitä kaiken irti.

Mehän toteutamme molemmissa tapauksissa kaiken puolestasi, joten siinä mielessä sinulla ei ole huolta kummastakaan. Voit lukea lisää verkkokauppa-palvelustamme täältä: www.netgote.fi/verkkokaupat

Oman näkemykseni mukaan Shopifyn hallintapaneeli on kyllä helpompi käyttää. Samoin ylipäätänsä sivustoon kirjautuminen on mutkattomampi prosessi. Eikä ole tarvetta huolehtia päivityksistä tai tiedostojen optimoinnista - Shopifyssä nämä kuuluvat pakettiin.


Turvallisuus


Korkean tason turvallisuuden tulisi olla ensisijainen vaatimus kaikilla verkkosivustoilla. Se on erityisen tärkeää verkkokaupoille, koska et vain käsittele asiakkaiden rahaa, vaan myös heidän henkilökohtaisia ​​tietojaan.

Shopifyn avulla turvallisuudesta pidetään huolta. Koska se on ylläpidetty verkkokauppa-alusta, Shopify vastaa kaikista tietoturvaloukkauksista ja varmistaa, että sivustosi on turvassa hakkereilta.

WooCommerce puolestaan ​​toimii WordPressin kanssa ja on siksi itse isännöity. Varsinaisessa laajennuksessa ei ole sisäänrakennettua suojausta, joten sinun tai sinun palveluntarjoajan on käsiteltävä kaikki suojaustoimenpiteet.


SSL-varmenne

SSL on lyhenne sanoista Secure Sockets Layer. SSL-varmenne on vastuussa verkkosivustosi suojaamisesta, jotta tietoverkkorikolliset eivät voi muuttaa henkilökohtaisia ​​tietojasi.

Shopifyn mukana tulee sisäänrakennettu SSL. Tämä näkyy URL-osoitteesi viereen ilmestyvässä pienessä lukkokuvakkeessa. SSL-varmenteen tärkeimmät edut ovat:

  • Turvallisuus asiakkaiden maksujen ja henkilökohtaisten tietojen käsittelyssä
  • Edesauttaa kauppasi hakukoneoptimointia, sillä Google näyttää ensisijaisesti SSL-suojattuja sivustoja.
  • Kertoo asiakkaille, että sivustosi on turvallinen selata, mikä lisää myyntiä
  • WooCommercellä ei ole omaa SSL:ää, koska se on osa WordPressiä - joka on avoimen lähdekoodin alusta, täten olet vastuussa oman SSL-varmenteen hankkimisesta. Useimmat ihmiset tekevät tämän ylläpitopalvelunsa kautta, joista kuitenkin suurin osa antaa sinulle ilmaisen SSL-varmenteen.

PCI-DSS-yhteensopivuus

Tiedämme, että Payment Card Industry Data Security Standard (PCI-DSS) kuulostaa ammattilaiskieltä. Se tarkoittaa kuitenkin sitä, että verkkosivustosi on perustettu hyväksymään luottokorttimaksuja lain määräysten mukaisesti.

Shopify on jälleen täysin PCI-DSS-yhteensopiva. Sinun ei tarvitse huolehtia tai asettaa mitään, ja voit aloittaa luotto- ja maksukorttimaksujen käsittelyn ensimmäisestä päivästä alkaen.


Asiakaspalvelu / Tuki


Koska WooCommerce on ilmainen, avoimen lähdekoodin projekti, et saa suoraa pääsyä omiin tukihenkilöihin kuten maksullisen palvelun tavoin. Sen sijaan sinun on luotettava yhteisön tukeen. Onneksi, koska WooCommerce ja WordPress ovat niin suosittuja, apua on melko helppo löytää.

Lisäksi, jos ostat premium-laajennuksia, saat tukea suoraan kehittäjältä. Jos esimerkiksi ostat Elementor Pron Elementor WooCommerce Builderille, saat tukea suoraan Elementor-tiimiltä.

Maksullisena palveluna Shopify-tilauksesi antaa sinulle pääsyn suoraan Shopify-henkilökunnan tukeen, kuten live-chatiin, joka on käytettävissä 24/7, mikä on mukava lisä.  Kolmansien osapuolien Shopify-sovelluksia varten sinun on hankittava tuki suoraan sovelluksen kehittäjältä. Sen lisäksi saat myös pääsyn laajaan tietopankkiin, joka kattaa joitain yleisiä käyttäjien kysymyksiä ja ongelmanratkaisuja.


Yhteenveto


Kumpi sitten sopii juuri sinulle?

Shopify voi olla hieman kalliimpi kuin WooCommerce, mutta samalla se tarjoaa huomattavasti valmiimman paketin kokonaisuudessaan. Shopifyn asiakaspalvelu on myös vailla vertaa useissa asioissa. Chatin kautta asioiden hoitaminen sujuu luontevasti. Tällöin jää turha selailu ja haahuilu välistä kun ei tarvitse eri foorumeilta etsiä vastauksia.

Shopify on ylläpidetty alusta, mikä tarkoittaa, että turvallisuudesta huolehditaan puolestasi. Shopifyn mukana tulee SSL-varmenne, ja se on PCI-DSS-yhteensopiva. WooCommercen kanssa sinun on kuitenkin hankittava SSL-lähde ja määritettävä PCI-DSS-yhteensopivuus itse.

WooCommercen puolesta taas skaalautuvuus ja muokattavuus ovat omaa luokkaansa avoimen lähdekoodin ansiosta. 

Valitsitpa kumman alustan tahansa, toteutamme ammattitaitoisesti sinulle juuri omanlaisesi verkkokaupan. Huolehdimme projektin jouhevasta etenemisestä, jotta saat aloitettua myyntisi mahdollisimman pian. Ota meihin yhteyttä tai lue lisää

Viimeisimmät artikkelit

Katso kaikki

7 markkinoinnin sudenkuoppaa

Miksi markkinointisi eivät tuota tulosta? Tuntuuko usein että vedät markkinointiin laittamasi rahat pöntöstä alas? Alla 7 syytä miksi näin saattaa käydä.

12/4/2021

Moderni web-suunnitteluprosessi

Hyvin suunnitellut verkkosivustot tarjoavat paljon muutakin kuin vain estetiikkaa. Ne houkuttelevat kävijöitä ja auttavat ihmisiä ymmärtämään tuotetta, yritystä ja tuotemerkkiä erilaisilla indikaattoreilla, jotka sisältävät visuaalisen kuvan, tekstin ja vuorovaikutuksen. Tämä tarkoittaa, että kaikkien sivustosi elementtien on pyrittävä määrättyyn tavoitteeseen.

20/2/2021

Miten kasvatat liiketoimintaasi nopeasti? - "The Larger Market Formula"

Yksi tärkeimmistä avaimista myynnin kasvattamiseen on suurempien markkinoiden houkutteleminen ja niille pääseminen. Tapa tehdä se on, niin kutsuttu “The Larger Market Formula”.

14/8/2020